Secondary
前期終業式校長講話 2019年9月27日 Principal’s Address at Secondary School First Semester Closing Ceremony September, 27th, 201
Good afternoon everyone. We are halfway through this academic year.
During the summer holiday, I took part in a three-day IB workshop
held in Sendai in the Tohoku region. I learned a lot about IB education and had good chances to meet principals and coordinators of other schools that are implementing the Middle Years Program (MYP) or IB Diploma Program (DP) in Japan. While exchanging useful information with one another, I realized that the other IB schools in Japan, usually, only have one IB class and the rest are using the common style of Japan’s education. Surprisingly, our school is one of the few schools that are implementing IB education in its entire school. So, I am very proud to say that GKA is now one of the leading IB schools in Japan.
We began to implement the MYP program this academic year.
The Middle Years Program is not a special kind of curriculum, rather a genuine approach to education in which students acquire learning skills to make their minds work more actively and gain skills to improve themselves; for example, interpersonal skills needed to live harmoniously with every member of society.
It is certainly true that apart from acquiring knowledge, it is necessary to learn the skills to “live”.
In the past, acquiring knowledge had mainly been the focus of Japan’s education and it seemed that “skills” were basically being self-learned by students. IB education is different. In addition to acquiring knowledge, it is highly focused on acquiring skills.
Without good skills, it would be difficult to achieve goals.
In my last speech, I suggested everyone to determine an ultimate goal. If you have one, please give it a thought once again. Having a goal is vital in living a fruitful life.
To take an instance, is your ultimate goal to become a doctor? Is your only goal to be able to pass the university entrance examination for medical school? Or to become a well-trusted doctor who is very dedicated in treating every patient regardless of age, gender, race, religion, and financial capacity? Which of these two goals would you choose in order to make a great difference in life?
The first semester officially ends today. I am wishing you a wonderful autumn break, and would like everyone to make the best use of it.
Thank you for listening.
皆さん、こんにちは。今年度も半分が過ぎ去りました。
この夏休みに、私は東北の仙台で行われましたIBワークショップに参加してきました。沢山の貴重な情報も得られましたし、何よりも多くのIB校の管理職の方々と交流する機会があり、情報交換をいたしました。その中で特に気づきましたことは、全国でもIB教育を学校単位で実施しているところはごく稀であり、多くはクラス単位での実施で、人数も少ないことです。私は、GKAがすでにIB教育のリーディングスクールになっていることを実感し、大変うれしく思いました。
本校は今年MYPプログラムを導入しました。
このMYPプログラムは特別なカリキュラムではなく、むしろ生徒の学習能力や思考力を高め、生徒自身の人間力を向上させるもの、すなわち社会に出て様々の人々と協調して生きて行くのに必要な力を養うことに力点がおかれている、本当の教育ということができます。
知識の習得の他に、生きる力を養うことが不可欠だということはいうまでもありません。
過去の教育においては、知識の習得に重点が置かれており、スキルを学ぶということは生徒個人に任されていたように思います。しかしIB教育では、知識の習得に加えて、スキルを習得することに力点が置かれているのです。スキルがなければ、目標を達成することは難しいでしょう。
私の前回のスピーチで人生の目標を定めることを勧めましたが、もし目標を定めたのなら、今一度考えてみてください。目標を持つことは豊かな人生を送る上で必須なことだからです。
例えばですが、あなたの目標はお医者さんになることですか?もし、そうだとしたら、医学部に入ることだけを目標としていますか?それとも、立派なお医者さんになること、即ち、どんな人に対しても献身的の治療してくれる信頼されるお医者さんになることですか?どちらの目標を持つかによって人生の価値は大きく変わります。
これで一学期が終わります。皆さんが秋休みを有効に使いますよう願っています。
ご清聴ありがとうございました。